حضور هیئت تجاری اقلیم کردستان عراق در نخستین نشست B2B نوزدهمین دوره ایران‌پلاست

حضور هیئت تجاری اقلیم کردستان عراق در نخستین نشست B2B نوزدهمین دوره ایران‌پلاست
(سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴) ۱۲:۵۸

نخستین نشست B2B به‌منظور ارتباط هدفمند مهمانان و شرکت‌های خارجی، با شرکت‌های ایرانی، به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها، و همچنین معرفی محصولات جدید در دومین روز از نمایشگاه و با حضور هیئت‌ تجاری اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست که روز گذشته هفدهم شهریور 1404، با حضور بیش از 67 شرکت و 200 هیئت‌ تجاری از کشورها مختلف، آغاز به کار کرد افزون بر نمایش دستاورد و پیشرفت‌ها، دانش فنی و توان علمی، چشم‌انداز مهم دیگری دارد و آن‌هم برقراری ارتباط مؤثر میان شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی است که درنهایت، منجر به ارزآوری و گسترش بازار ایران در سطح بین‌المللی خواهد شد.

در همین راستا، در نوزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست، جلسات B2B به‌منظور ارتباط هدفمند مهمانان و شرکت‌های خارجی، با شرکت‌های ایرانی، به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها، و همچنین معرفی محصولات جدید تدارک دیده شده که اولین جلسه آن، در روز سه‌شنبه، هجدهم شهریور و دومین روز از نمایشگاه، و با حضور هیئت‌ تجاری اقلیم کردستان عراق برگزار شد. هدف این نشست‌ها و ملاقات‌های حضوری در ایران‌پلاست، برقراری ارتباط با شرکت‌های مرتبط با حوزه پلاستیک، مواد اولیه و ماشین‌آلات، همچنین شناسایی و ایجاد ظرفیت‌های مشترک میان شرکت‌های ایرانی و خارجی است.

در اولین نشست ایران‌پلاست، هیئت صادرات و واردات، تجار، سرمایه‌گذاران و بازرگانان اقلیم کردستان عراق حضور داشتند و استقبال و رضایت آن‌ها از حضور در ایران، در نگاه اول در این نشست مشهود بود.

به‌گفته محمدمصطفی شریف، مدیرعامل یک شرکت ساخت‌وساز در کرکوک که در این نشست حضور داشت ایران سرزمین محبوبی برای ارتباط تجاری و اقتصادی برای آن‌ها به شمار می‌رود. او با اشاره به قرابت فرهنگی و همسایگی با ایران، گفت: «هرچند می‌دانستم ایران کشور قدرتمند و بزرگی است اما برگزاری چنین نمایشگاهی با این کیفیت، از تصور من خارج بود. با حضورم در این نمایشگاه، شاهد رشد و پیشرفت این کشور و شرکت‌های مرتبط به صنعت پتروشیمی بودم. در واقع ایران در صنعت پتروشیمی توانسته دستاوردهای قابل‌توجهی به دست آورد و این موضوع برای ما که در همسایگی ایران هستیم، بسیار ارزشمند است. بسیاری از کالاهای مورد استفاده در سلیمانیه-اقلیم کردستان، تولیدات ایران است. بنابراین پیشرفت ایران، به‌معنای پیشرفت ماست و همواره علاقه‌مندیم ارتباط اقتصادی و تجارت خود را با شرکت‌های ایرانی گسترش داده و حفظ کنیم.»

سال‌هاست تحریم‌ها نه‌تنها گریبان ایران را گرفته، که حتی در مواردی کشورهایی که ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران دارند را نیز درگیر می‌‎کند. در این میان اما صنایع ایران، با هر شرایط و محدودیت‌هایی، همچنان بازار قابل‌توجهی دارد. اقلیم کردستان عراق نیز با توجه به پیوندهای تاریخی و قومی که با مناطق کردنشین ایران دارد، همواره خود را دوست و شریک ایران می‌داند و به‌نوعی پل ارتباطی ایران با عراق و سپس سایر کشورهای عربی است. در تمام دوران تحریم، بین این منطقه و ایران روند همکاری تجاری متوقف نشده و تلاش هیئت صادرات و واردات، همچنین تجار و بازرگانان اقلیم کردستان عراق این است که این همکاری، ادامه و گسترش پیدا کند.

شریف، با اشاره به اینکه درمورد تحریم‌ها و تعامل اقتصادی با ایران، اخبار نگران‌کننده‌ای منتشر می‌شود، گفت: «ما، به‌عنوانی نماینده‌ای از اقلیم کردستان، هیچ هراسی از ارتباط اقتصادی و تجاری با ایران نداریم و در تحولات سیاسی و اقتصادی ایران، ما همواره تمایل داشتیم با این کشور همکاری داشته باشیم؛ چراکه ما ایران را مانند سرزمین خودمان می‌دانیم.»

جمال عبدالهی، یک تاجر دیگر از اربیل بود که در این نشست حضور داشت. او برای سفارش خرید کالاهای تولید ایران، به ایران‌پلاست آمده بود. عبدالهی که نزدیک به 20 سال شده مشتری محصولات ایرانی و مخاطب صنعت پتروشیمی است، درباره ماندگاری این تجارت، گفت: «کیفیت محصولات ایرانی مهم‌ترین دلیلی است که ما را به خرید محصولات ایرانی ترغیب می‌کند. به باور من، صنعت پتروشیمی ایران و محصولات نهایی آن، یکی از بهترین‌ها به‌لحاظ قیمت و کیفیت در منطقه هستند.»

عبدالهی هم با اشاره به تحریم‌ها، مطرح کرد: «تنها چالش پیشِ روی ما در این شرایط، نوسان قیمت ارز و ریال است که ما را دچار مشکل می‌کند. مثلاً نرخ دلار در زمان خرید اولیه و تکمیل فرایند خرید، تفاوت بسیاری می‌کند و این موضوع، در بسیاری موارد منجر به ضرر ما می‌شود. اما با تمام این شرایط، همچنان همکاری تجاری خود را با ایران ادامه می‌دهیم.»

تعداد بازدید : ۱۱۱