مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه و تجارت خبرداد:

هدفگذاری همکاری تجاری 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه برای پنج سال آینده

هدفگذاری  همکاری تجاری 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه برای پنج سال آینده
(سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴) ۱۷:۱۰

مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه و تجارت گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و رایزنی ها بناداریم مجموع تجارت ایران و ترکیه را در 5 سال آینده به 30 میلیارد دلار ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، ربیهاوی مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، در غرفه انجمن در پنل تخصصی انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران به بررسی موانع صادراتی صنعت کامپاند و مستربچ به ترکیه پرداخت و گفت: بیشترین حجم و ارزش صادرات ایران به ترکیه مواد اولیه و گاز مایع است که بیشتر در دستور کار دولت و بخش خصوصی قرار دارد و پس از آن شمش و محصولات پتروشیمی و آهن و آلومینیوم و غیره است.

وی افزود: لازم است که ما حجم صادرات خود را به ترکیه افزایش دهیم تا بتوانیم به بازارهای اروپا و آفریقا از طریق ترکیه دست پیدا کنیم. در این حوزه سعی کردیم مراوداتی در سطح دیپلماتیک برقرار کنیم.

ربیهاوی در حوزه صادرات ایران به ترکیه و افزایش حجم صادرات دو محصول کامپاند و مستربچ به چند کشور گفت: از سال 1399 از 27 میلیون دلار صادرات این دو محصول شروع کردیم و در سال 1403 این رقم با سیر صعودی به 553 میلیون دلار رسید و آذربایجان، ترکیه، استرالیا مصرف کنندگان این مواد اولیه پتروشیمی از ایران هستند.

وی در حوزه رقبای ما در دنیا نیز اظهار کرد: آمریکا، عربستان، قطر، آلمان و کره جنوبی مهم ترین رقبای ما در حوزه این دو محصول هستند اما می بایست تولید وتوسعه این محصول را افزایش دهیم به این دلیل که ما دارای منابع عظیم نفت و گاز و انرژی ارزان و نیروی انسانی ارزانی هستیم و صنعت پتروشیمی نیز صنعتی فراملی است و باعث می شود مشتریان زیادی را در همسایگی خود داشته باشیم.

مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران در مورد مشکلات و چالش های صادرات صنعت پتروشیمی گفت: 9 چالش اساسی بر سر راه صادرکنندگان ما در صنعت پتروشمی قرار دارد که می توان ان ها را برشمرد. ابتدا بورسی بودن محصولات پتروشیمی و وجود واسطه ها بین بورس و تولیدکننده است که این موضوع می تواند به تعهدهای صادراتی از یک سود و قیمت گذاری ها تاثیر بگذارد.

وی افزود: واسطه ها علاوه بر اینکه بر قیمت تاثیر می گذارند تقلب هایی بعضا در محصول به لحاظ کیفی ایجاد می کنند که این مورد مناقشه تجاری محسوب شده است.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت بین واسطه و تولیدکننده، منجر به قاچاق کالا شده است و این موضوع خلا محصول را در بازار بوجود می آورد و باعث می شود برخی واحدهای تولیدی فعالیت خود را کاهش دهند و یا اقدام به فروش محصول در بازار آزاد داخلی کنند.

به گفته وی ناترازی انرژی بویژه برق، محدودیت های مالی و تعهدات ارزی، نوسانات ارزی، تحریم های بانکی و حمل ونقل از دیگر مشکلات و چالش های این بخش است.

ربیهاوی به مشکلات تجاری ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشکلاتی که با ترکیه به لحاظ صادرات کامپاند و مستربچ و پلیمرداریم و حل نشده این است که ترکیه می گوید ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست و ترکیه مجبوراست عوارض 6.5 درصدی و حجم 300 دلاری به ازا هر تن را برای صادرات محصولات اخذ کند که این برای ایران قدرت رقابت را کاهش می دهد و ممکن است مشکلاتی اعم از کاهش کیفیت محصولات را ایجاد کند.

وی ادامه داد: ما 2 تا 3 سالی است که درگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم آن را حل کنیم. صادرکنندگان به کنسولگری ما در استانبول مرتب مراجعه می کنند و ما گزارش هایی را به طرف ترک ها دادیم و اولین اعتراض ما این است که ناظر بر سازمان تجارت جهانی هستیم و می توانیم از این قابلیت استفاده کنیم و برخی از کشورها هم این وضعیت را دارند.

ربیهاوی افزود: آخرین مذاکراتی که مقام ارشد خودمان و مکاتباتی که با معاون وزیر تجاری ترکیه داشتیم، اشاره کردیم که حاضر به برگزاری جلسه کارشناسی هستیم و ترکیه نیاز به این اقلام ایران دارد و می تواند شرایطی را تسهیل کند.

مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در ادامه این مذکرات و رفع موانع این گره صادراتی با ترکیه تاکید کرد: دومین راهکار مقابله به مثل از مسیر دیپلماسی است که ما نیز می توانیم این 6.5 درصد عوارض را به ازا کالاهای وارداتی از ترکیه اعمال کنیم و این یک سیاست تکلیفی است و این موضوع را هم به ترک ها پیشنهاد دادیم و اساسا مقابله به مثل یک رویکرد دیپلماسی تجاری و متعارفی است که برخی از کشورها برای حل مشکلات به کار می برند.

تعداد بازدید : ۱۱۰