در روز دوم نوزدهمین نمایشگاه‌ بین‌المللی ایران‌پلاست برگزار شد؛

نشست دوم B2B میان هیئت‌ تجاری عراق و تولیدکنندگان ایرانی برگزار شد

نشست دوم B2B میان هیئت‌ تجاری عراق و تولیدکنندگان ایرانی برگزار شد
(سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴) ۱۷:۳۳

دومین نشست B2B ایران پلاست، در روز دوم این نمایشگاه برگزار شد و در این رویداد، هیئت تجاری عراق متشکل از رئیس و اعضای اتاق بازرگانی، تجار، بازرگانان و صاحبان کسب‌وکار عراق حضور داشتند.

به گزارش نیپنا ، این مجموعه‌نشست‌ها در راستای ارتقای تعاملات اقتصادی و توسعه روابط تجاری میان شرکت‌های مرتبط با حوزه پلاستیک، مواد اولیه و ماشین‌آلات در ایران و کشورهای دیگر برگزار شد.

در این نشست، آن‌چه مورد توجه هیئت تجاری عراق قرار گرفته بود، حضور قدرتمند و گسترده شرکت‌های ایرانی بود. به‌گفته مظفر محمد، یکی از تجار عراقی که برای آشنایی با محصولات جدید و انعقاد قرارداد برای خرید محصول مورد نظر خود، در این نشست شرکت‌ کرده بود، جانمایی غرفه‌ها، تفکیک تخصصی تولیدکنندگان، ارائه محصولات و فناوری‌های نوآورانه، یکی از نقاط قوت این دوره از نمایشگاه بود.

رئیس و اعضای اتاق بازرگانی عراق نیز که در این نشست حضور داشتند، به نظم و هماهنگی قابل‌توجه در این نمایشگاه اشاره کردند. سیدعلی العزام، رئیس اتاق بازرگانی عراق که در افتتاحیه ایران‌پلاست نوزدهم هم حضور داشت، ضمن قدردانی از تلاش‌های وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای برگزاری چنین رویدادی، گفت: «امسال، نهمین دوره متوالی‌‌ای است که من در این نمایشگاه حاضر بودم. آنچه در این دوره به چشم می‌خورد، ارائه تجهیزات و ابزار جدید با تنوع بالا، همچنین ماشین‌آلات سنگین و مهمی بود که حتی می‌توانم بگویم در مقایسه با کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و چین، بسیار راضی‌کننده و قابل‌توجه بود.»

محدودیت‌های تبادل ارزی ایران، نیازمند سیاست‌‌گذاری جدید

در سال‌های اخیر، تحریم‌ها موانعی در مسیر تجاری ایران ایجاد کردند و تعاملات اقتصادی ایران و عراق نیز از این چالش مستثنا نبود. به‌خصوص اینکه اختلاف ارزش دلار و ریال بالا رفته و از طرفی، محدودیت‌های بین‌المللی دسترسی ایران به شبکه‌های مالی جهانی را با مشکلاتی مواجه کرده است. اما این موضوع نتوانسته روابط تجاری ایران را متوقف کند. موضوعی که رئیس اتاق بازرگانی عراق نیز، در حاشیه نشست B2B به آن اشاره کرد و گفت: «بازار ایران، برای ما قابل‌توجه و ارزشمند است و به هر صورتی، مسیر خود را ادامه می‌دهیم اما از بانک‌های دولتی ایران می‌خواهم راهکارهای جایگزین برای تبادل ارزی میان دو کشور ارائه داده و برای حل این موضوع، همچنین تسهیل افتتاح حساب تجار عراقی در ایران، سیاست‌گذاری‌های جدیدی انجام دهند.»

عراق، از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران به‌شمار می‌رود. آمار منتشرشده از تجارت میان این دو کشور نشان می‌دهد که عراق، به‌خصوص در سال‌های اخیر، بیشتر در جایگاه واردکننده کالاهای ایرانی قرار گرفته است. این موضوعی است که عماد سامی‌صاحب، تاجر عراقی حاضر در نشست B2B ایران‌پلاست هم به آن اشاره کرد و گفت: «ما به‌عنوان همسایه و هم‌مرز ایران، بیشتر از آنکه صادرات داشته باشیم، مصرف‌کننده محصولات ایرانی هستیم. ایران، توان قابل‌توجهی درزمینه تولید، -به‌خصوص محصولات مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی- دارد. باتوجه‌به این شرایط، بهتر است روابط تجاری و اقتصادی ما بیشتر از گذشته شکل بگیرد و تعداد مذاکراتی مانند این نشست، افزایش یابد تا ارتباطات مؤثر و مفید ایجاد شده و حجم مبادلات نیز بیشتر شود.»

تعداد بازدید : ۱۰۳