نگاهی به سومین روز نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست

نمایشگاهی توانمند و پررونق در سایه شرایط ناشی از تحولات بین المللی

نمایشگاهی توانمند و پررونق در سایه شرایط ناشی از تحولات بین المللی
(پنج شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴) ۰۹:۴۴

سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی، با بازدید مدیران صنعت نفت و پتروشیمی، و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همچنین با برگزاری جلسات تخصصی و نشست‌های B2B میان هیئت‌های تجاری خارجی و تولیدکنندگان داخلی، به پایان رسید.

به گزارش نیپنا ، سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست، هرچند که هم‌زمان با روز تعطیل در ایران بود اما چیزی از استقبال بازدیدکنندگان کم نکرد و مانند روزهای گذشته، در هر غرفه و هر سالن، مخاطبان به مذاکره و بازدید مشغول بودند. شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات داخلی هم، توانمندی‌های چشمگیری را به نمایش گذاشتند که نه‌تنها قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد که قیمت مناسب عرضه، بسیاری از کاربران محصولات و تجهیزات را به‌سمت کالاهای ایرانی می‌کشاند؛ این موضوع را از رضایت شرکت‌کنندگان و هیئت‌های تجاری خارجی به‌راحتی می‌شد فهمید. در این روز، بسیاری از قراردادهای خرید، یا نهایی شد و یا در مراحل پایانی انعقاد قرار گرفت.

استقبال چشمگیر فعالان

«نمایشگاه امسال با وجود شرایط سیاسی و اقتصادی ناشی از جنگ، در فضایی پرتحرک و همراه با جنب‌وجوش گسترده و استقبال چشمگیر فعالان برگزار شده است.» این موضوعی بود که مجید بوجارزاده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، در حاشیه بازدیدش از نوزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست به آن اشاره کرد و گفت: «حضور پررنگ جامعه مرتبط با صنعت پتروشیمی و پلیمر نشان می‌دهد که ایران پلاست جایگاهی مهم در معرفی توانمندی‌های داخلی و تقویت پیوند این صنعت با بازارهای داخلی و بین‌المللی دارد.»
در تأیید صحبت‌های مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، مبنی بر معرفی توانمندی‌های داخلی، باید به آیین رونمایی از سامانه مشخصات فنی محصولات پتروشیمی (سماپ) اشاره کرد که در سومین روز از ایران‌پلاست نوزدهم، با حضور حسن عباس‌زاده، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

افزایش ظرفیت تولید پلیمری کشور به ۱۶میلیون تن تا پایان برنامه هفتم

عباس‌زاده در این مراسم، با اشاره شفاف‌سازی مشخصات فنی از طریق سماپ، انعطاف صنایع پایین‌دستی را افزایش می‌دهد، گفت: «درحال‌حاضر، ظرفیت تولید محصولات پلیمری کشور نزدیک به ۹میلیون تن است و با بهره‌برداری از چندین طرح جدید که امسال به افتتاح خواهد رسید، این ظرفیت به حدود ۱۰میلیون تن خواهد رسید. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌ها، تا پایان برنامه هفتم توسعه ظرفیت تولید پلیمری کشور به ۱۶میلیون تن افزایش خواهد یافت.»
همان‌طور که اشاره شد، این نمایشگاه در مدت کوتاهی پس از جنگ 12روزه و در روزهای پرتنش کشور برگزار شد اما به‌گفته سید مرتضی محمودی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، تولیدکنندگان حتی در دشوارترین شرایط اقتصادی همچنان در میدان حضور دارند. او در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران‌پلاست، گفت: «این نمایشگاه در شرایطی پرشور و پررونق برگزار شد که بسیاری تصور می‌کردند امکان برگزاری آن وجود ندارد.»
علی ربانی، مدیر بهینه‌سازی مصرف انرژی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم که از دیگر بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود، ایران‌پلاست را فراهم‌کننده بستری معرفی کرد تا تا تجار و تولیدکنندگان ایرانی با تأمین‌کنندگان مواد اولیه در بالادست ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنند. به‎‎گفته او در واقع ایران‌پلاست حلقه اتصال شرکت‌های پتروشیمی با صنایع پایین‌دستی است.

علاوه بر بازدیدها و گفت‌وگوها، بر اساس برنامه‌ هرروزه این نمایشگاه، نشست‌های تخصصی، دوره‌های آموزشی و جلسات B2B میان هیئت‌های تجاری خارجی و تولیدکنندگان داخلی در سالن‌های مختلف برگزار شد.

پنل‌های تخصصی با رویکرد بررسی چالش‌ها و مزیت‌های صادرات پلیمر

در میان پنل‌های تخصصی که به‌ مسائل فنی و علمی در حوزه صنعت پتروشیمی می‌پرداختند، یکی از آ‌ن‌ها که توسط انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه‌های پلیمری ایران برگزار شد، موضوعی متفاوت داشت و در خصوص مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بود. در این پنل که با حضور هاشم واعظی، معاون دبیر کمیسیون احتماعی و فرهنگی دولت، اجرا شد به موضوع آیین‌نامه مسئولیت اجتماعی پرداخته شد که از مرداد سال جاری به شرکت‌های دولتی ابلاغ شده است. به‌گفته واعظی، این آیین‌نامه اصولی را مطرح می‌کند که باعث اصلاح رویه حکمرانی شود و شفافیت و پاسخگویی و مطالبه‌گری مسئولیت اجتماعی را لحاظ می‌کند.
از دیگر پنل‌های تخصصی روز سوم ایران‌پلاست نوزدهم هم، می‌توان به برگزاری نشست «شیوه‌‌نامه صحه‌گذاری کیفی محصولات صادراتی، راهکاری بهینه در مسیر بین‌المللی، توسط داود خادمی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آریادانا اشاره کرد.
یکی از دوره‌های آموزشی تخصصی در روز سوم، با عنوان دوره آموزشی «پلیمر، از چالش‌ها و مزیت‌های صادرات؛ بررسی از تولید تا تحویل»، به همت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در نوزدهمین دوره نمایشگاه ایران‌پلاست برگزار شد. در این دوره آموزشی، مجتبی علیپور، به تشریح جایگاه و ظرفیت‌های ایران در صنعت پلیمر پرداخت و گفت: «ایران توان تولید سالانه حدود ۹میلیون تن پلیمر را دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این رقم تا سال ۱۴۰۴ به بیش از ۲۱میلیون تن خواهد رسید.» دوره آموزشی دیگر، با عنوان (چالش‌ها و فرصت‌های اعتبار مالیاتی با توسعه پلیمرهای نوآورانه) و با حضور ایمان علی‌بخشی، عضو پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برگزار شد. علی‌بخشی در این دوره به روندهای جهانی و نوآوری‌های صنعت پلیمر اشاره کرد. در این روز، کارگاه آموزشی «بررسی ریزساختار پلیمر تا تولید نهایی» نیز با حضور ایمان صاحبی جویباری و از سوی انجمن پلیمر ایران برگزار شد.

تنوع بالای محصولات در نگاه هیئت‌ تجاری افغانستان

در سالن‌های دیگر، هم‌زمان با دوره‌های تخصصی، نشست‌های B2B در حال برگزاری بود. هیئت‌ تجاری افغانستان در نشستی رودررو با تولیدکنندگان داخلی به مذاکره پرداختند. در این نشست، جمعی از بازرگانان، صاحبان کسب‌وکار، و تولیدکنندگان افغانستانی حضور داشتند تا در بازدید از نمایشگاه ایران‌پلاست، از آخرین دستاوردهای فنی و تجهیزات ایرانی، باخبر شوند و برای خرید محصولات مورد نظر، قرارداد انعقاد کنند. آنچه که اعضای هیئت تجاری افغانستان به آن اشاره کردند، تنوع محصولات ارائه‌شده بود که این امکان را فراهم می‌کرد تا با جزئیات بیشتری به انتخاب محصول مورد نظر بپردازند. به‌گفته یکی از تجار افغانستانی، «ماشین‌آلات و تجهیزات، انواع پلاستیک‌ها و کامپوند پلیمری و گرانول یکی از مهم‎ترین مواد اولیه مورد نیاز افغانستان است. برای این منظور، معمولاً در نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی حضور داریم تا با تنوع محصولات و کیفیت آن‌ها آشنا شویم و سپس سفارش خرید ثبت می‌کنیم.»

تمایل پاکستان برای تجارت با ایران

یکی دیگر از سالن‌های نمایشگاه در روز سوم، میزبان تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی و هیئت‌ تجاری پاکستان بود. هیئت‌ تجاری پاکستان در این نشست، بر ارائه راه‌حل برای رفع موانع تجارت میان ایران و پاکستان، تأکید کردند. ‌آن‌ها بر این باورند که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، تأثیر چندانی بر روابط و تجارت این دو کشور نداشته است. یکی از تجار پاکستانی حاضر در این نشست درمورد ادامه ارتباط با ایران گفت: «حتی می‌توانم بگویم که کشور ما، بسیار مایل است با ایران تجارت داشته باشد. هرچند امروز شرایط این همکاری اقتصادی و تجاری دشوار شده اما می‌توانیم راهکار و چاره‌ای برای آن پیدا کنیم.»

انعقاد تفاهم‌نامه‌های توسعه‌ای

روز سوم فقط مخصوص بازدید و دوره‌های تخصصی نبود؛ در این روز، تفاهم‌نامه‌های بسیاری منعقد شد؛ چهارشنبه، هجدهم شهریور و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست، پنج تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت‌های تابعه هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی به امضا رسید. این تفاهم‌نامه‌ها با حضور محمدحسین صابر مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (PIIC Group)، مجتبی جعفری نایب‌رئیس و عضو موظف هیأت‌مدیره PIIC، سروش خسروی سرپرست شرکت پتروشیمی غدیر، حامد مسینه‌اصل مدیرعامل شرکت شیمیایی فرآورد قشم و حامد دادگسترنیا مدیرعامل شرکت فنی مهندسی نگهداشت‌کاران با هدف ارتقای بهره‌وری، توسعه ظرفیت‌های فناورانه، بومی‌سازی تجهیزات و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای منعقد شد.
در سومین روز از برگزاری نوزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست، به همت کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران از کتاب تازه‌ای با عنوان «آینده منابع انسانی، نسل Z و هوش مصنوعی» نیز رونمایی شد.
این دوره از ایران‌پلاست، تا پنج‌شنبه بیستم شهریور 1404، در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران، برپاست و میزبان فعالان و علاقه‌مندان صنعت پتروشیمی، پلاستیک و پلیمر خواهد بود.

تعداد بازدید : ۱۲۲