به گزارش خبرنگار نیپنا ،در ادامه سلسلهنشستهای B2B در نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست، هیئت تجاری تاجیکستان با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی دیدار و گفتوگو داشتند. این دیدار در راستای آشنایی بیشتر با شیوه همکاری و صادارات محصولات ایرانی بود.
تاجیکستان، کشوری کوچک با فرصتهای بزرگی است که یکی از مقاصد اصلی کالاهای ایرانی شناخته میشود. این دو کشور، علاوه بر قرابت فرهنگی و تاریخی عمیق در سالهای اخیر، حجم مبادلات تجاری خود را افزایش دادند. در سه سال اخیر، صادرات ایران به تاجیکستان افزایشی بیش از 50 درصد تجربه کرد. این میزان افزایش درزمینه صادرات محصولات مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی از ایران به تاجیکستان بود.
کیفیت کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان؛ نشاندهنده ظرفیت بالای تجاری بین دو کشور
در این نمایشگاه، آنچه مورد توجه هیئت تجاری تاجیکستان قرار گرفته بود، توانمندی ایران و کیفیت محصولات و مواد اولیه بود. بهگفته عبدالمومین، کارخانهدار تاجیکستانی که در نشست B2B با تولیدکنندگان ایرانی گفتوگو داشت، تعامل و ارتباط با ایرانیها همواره برای آنها خوشایند است. او در گفتوگو با خبرنگار «نیپنا» گفت: «کارخانه ما خریدار مواد اولیه و بازیافتی ایران است و این کشور، با توانمندی و تنوع بالای محصولاتش برای تاجیکستان بسیار محبوب است.»
عبدالمومین، صنعت پتروشیمی ایران را بسیار توانمند و بهروز ارزیابی کرد که در سطح جهانی، بسیار موفق ظاهر شده است. او با اشاره به گستردگی محصولات ایران در این صنعت، گفت: «در مجموع تنوع و کیفیت کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان نشاندهنده پتانسیل بالای تجاری و اقتصادی دو کشور است که میتواند به توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و تاجیکستان کمک کند.»
اشتراکات فرهنگی، ارتباطات تجاری و مذاکرات را تسهیل میکند.
یکی دیگر از اعضای هیئت تجاری تاجیکستان، به موضوع اشتراکات زبانی میان این دو کشور اشاره کرد و گفت: «تاجیکستان و ایران بهدلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی فرصتهای خوبی برای توسعه روابط تجاری دارند. زبان فارسی بهعنوان یکی از زبانهای رسمی تاجیکستان، ارتباطات تجاری و مذاکرات را تسهیل میکند. همچنین اشتراکات فرهنگی نیز باعث میشود که محصولات ایرانی بهراحتی در میان صنعتگران تاجیکستان پذیرش داشته باشد.»
او همچنین به توسعه در تاجیکستان اشاره کرد و گفت: «این کشور در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته که این موضوع بهمعنای افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات مختلف است. بنابراین میتوانیم با کشوری مانند ایران، ارتباطات تجاری گستردهتری پیدا کنیم. هرچند که امروز شرایط کمی دشوار است اما این چالشها مانع همکاری این دو کشور نمیشود.»